Set zakona o akcizama nije prošao u Parlamentu BiH, čime je ugrožen nastavak izgradnje cesta i autocesta. Tako tvrde iz Vijeća ministara. Premijer Denis Zvizdić uvjeren je da na pitanje akciza nije stavljena tačka. Većina ekonomista podržava ovakav model obezbjeđivanja sredstava za izgradnju cesta i autocesta, no ipak ima i onih koji primjenu modela dovode pod znak pitanja.

Argument vlasti je da bi dodatne akcize od 15 feninga po litru goriva trebale omogućiti ubrzanu izgradnju cesta i autocesta, kao osnov za snažniji ekonomski razvoj. Iz akciza bi se vraćali krediti uzeti kod međunarodnih finansijskih institucija. Ovakav način finansiranja nije nepoznat u svijetu, pa čak i u Sjedinjenim Američkim Državama, no profesor Vjekoslav Domljan ga, ipak, prihvata s rezervom.

“Sam princip nije loš, međutim primjena principa je loša. Prema tome, ovo što se nama desilo je da je Vlada zalutala na krivom putu pa onda greškom izbila na pravi put, a to je da nema dodatnog zaduživanja, što njima teško pada. Jedna je stvar kako pada vlastima, a druga kako pada građanima na teret ove zemlje”, kaže Domljan.

Ipak, da bi se ponovo našao pred parlamentarcima, set zakona o akcizama mora proći kompletnu parlamentarnu proceduru, ali i obezbijediti podršku većine.

“Očekujem da će doći do kvalitetnih razgovora baziranih na stvarnim argumentima, pa samim tim u konačnici do dogovora unutar parlamentarnih stranaka koje čine koalicionu većinu na nivou BiH”, ističe Denis Zvizdić, predsjedavajući Vijeća ministara BiH.

Profesor Domljan smatra da BiH u ovom trenutku ima druge prioritete. Podsjeća na rezultate istraživanja po kojima su komunikacijsko-informacijske tehnologije trenutno najveće usko grlo, pa tek onda saobraćajnice. Uz ulaganja u nove tehnologije, ekonomije poput indijske, primjerice, ostvarivale su godišnji rast od čak 30 posto, dok ulaganjem u ceste, po njemu, ne mora značiti ni da će se vratiti uloženi novac.

“To vam je otprilike da imate dva kila robe i dva putnika i hoćete prebaciti s jedne obale na drugu. Međutim, vi ste se zadužili i kupili brod. Pa ste napravili jednu luku, pa ste napravili drugu luku, pa ste kupili broj, pa ste angažirali posadu i sad su došli krediti na otplatu to što ste sve uradili na kredit. A vi i dalje imate dva kila robe i dva putnika, a sve ste to mogli s čamcem”, zaključuje Domljan.

Ipak, većina ekonomista podržava argumente vlasti da bi usmjeravanje dodatnih sredstava od akciza u infrastrukturu povećalo konkurentnost, te otvorilo prostor za investicije, otvaranje novih radnih mjesta i korištenje potencijala zemlje. Predsjedavajući Zvizdić očekuje da se, kako kaže, novi set zakona o akcizama vrati sa polja politike na polje struke i tako usmjeri u pravcu razvoja zemlje.

 

SHARE